2012.12.25.
18:38

Írta: harsanyireka

Színek

Szürkeárnyalat

A színeket 0-255 közötti számokkal határozzuk meg, ennek oka hogy memóriában tároljuk az adatot, bináris számrendszerben (0 és 1), így 24 biten 256 lehetőséget tudunk tárolni, de a 0-t is használjuk értékként így a maximum érték 255 lehet csak. Szürke árnyalat esetén ez így néz ki (ezt 8 biten tároljuk, az RGB értékeket 3x 8 biten):

Bármilyen formának adhatunk színt, stroke()-kal a körvonal színét, fill()-lel a kitöltő színt határozhatjuk meg. Illetve noStroke() és noFill() meghívásával tehetjük ezeket átlátszóvá és nem pedig 0 megadásával, mivel az a fekete szín!

A Processing a kódot sorrendben olvassa és fordítja!

PÉLDA:

     

RGB színek

A monitor a szubsztraktív, azaz a kivonó színkeverés elvén működik, amikor a fehér hullámhosszából vonjuk ki a több szín hullámhoszzát és így kapjuk meg az eredményt.

(bővebben: http://hu.wikipedia.org/wiki/Szubtrakt%C3%ADv_sz%C3%ADnkever%C3%A9s )

RGB a rövidítése ami a red, green, blue színeket jelenti (vörös, zöld, kék):

Most nézzük ezt meg a gyakorlatban! A következő példában kirajzolunk 3 kört, különböző színkitöltésekkel, a fill() függvény 3 paramétere sorrendben az RGB értékeket takarja:

Screen Shot 2012-12-25 at 6.08.34 PM.png

A Processingben van egy beépített segédeszköz hogy megtudd a színednek mik az RGB paraméterei. Ezt Colos Selector-nak nevezik és a Tools menüből tudod elővenni. A jobb felső sarokban látod az általad kattintással kiválasztott színt és alatta az értékeket: H=hue S=saturation B=brightness R=red G=green B=blue és végül a hexadecimális színkódját



Színek átlátszósága

Az RGB értékeken túl opcionálisan megadható egy negyedik paraméter is ami az átlátszóságot, azaz az alfa csatornát szabályozza. A pixelek valójában nem átlátszóak, csak a program úgy keveri össze az értékeket hogy az átlátszóság illúzióját keltik. Ennek értékét is 0-255 között adjuk meg, 0=0% és 255=100% átlátszóságot jelent.

PÉLDA:

Screen Shot 2012-12-25 at 6.22.42 PM.png

       

Egyéb színmegadó paraméterek

A colorMode() függvény segítségével beállíthatunk egyéb kezdő és vege értékeket amiben a színeket skálázni akarjuk, pl. ha 0-100 között akarjuk meghatározni őket akkor a következőt kell beírnunk a kódba:

colorMode(RGB,100);

De akár mindhárom színnek különböző skálátási tartományt adhatunk meg, pl R 0-100, G 0-500, B 0-10 és alfa 0-255 között legyen:

colorMode(RGB,100,500,10,255);

Végül, nem csak RGB-ben tudjuk defínálni a színünket hanem HSB-ben is hue-színárnyalat 0-360 fokban határozzuk meg, saturation- telítettség 0-100 közötti érték lehet, brightness-fényesség 0-100 közötti érték lehet alapból, de ezeket is át tudod állítani a colorMode() paranccsal.

   

forrás:

http://processing.org/learning/color/

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://processing.blog.hu/api/trackback/id/tr624981292

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása